Hoera! Jaarverslag 2022 is er!

*Foto: Marije Kuiper

Bonte polonaise

We zijn blij met het nieuwe jaarverslag 2022 met op de cover een bonte polonaise aan ouderen en vrijwilligers van verschillende pluimage. Van oorsprong is de polonaise een Poolse dans die in paren wordt gedanst en in Nederland en Vlaanderen is uitgegroeid tot een gemeenschapsdans waar mensen in een lange ketting aan elkaar schakelen. Tijdens elk Danspaleis komt de polonaise minstens 1 keer langs en zorgt voor vrolijk vertier, veel verbondenheid en kwiekheid, want zo gaat bijvoorbeeld het oudere publiek opeens gemakkelijk door de knieën om door de poortjes te kunnen.

Bevrijding

Deze bonte polonaise op de cover staat symbool voor ons werk in 2022, want een van de eerste grote openlucht polonaises hebben we mogen uitvoeren tijdens Bevrijdingsdag in het Jan Cunenpark in Oss. Op 5 mei startte het kabinet met lezingen in deze Brabantse stad en om 14 uur konden, op initiatief van de burgemeester van Oss, alle bewoners de dansvloer op, omdat het een dag was om vooral met bewoners te vieren. De eerste maanden van het jaar waarin corona nog van grote invloed was konden we achter ons laten en zo gehoor geven aan de wens van de burgemeester van Oss om met elkaar te dansen in een groots Danspaleis in de buitenlucht.

*Polonaise tijdens Bevrijdingsdag in Oss

Onze polonaise waaierde afgelopen jaar nog breder uit over het land. Van Breskens tot Terschelling en van zorglocaties, huizen van de buurt, theaters tot en met de buurtfestivals wisten we het vuurtje voor verbinding en beweging in alle uithoeken van het land aan te steken.

Buurtcommunity

In 2022 is het aantal formules flink gestegen ten opzichte van het jaar ervoor evenals de bezoekersaantallen van onze oudere bezoekers. We konden afgelopen jaar meer de buurt in door onze grotere Danspaleizen te schakelen aan kleinere huiskamer edities, die nog meer binding hebben met – en een lage drempel vormen voor – oudere buurtbewoners. Deze lokale aanpak is in Drenthe in een zogenaamd borgingstraject doorontwikkeld en zorgt ervoor dat ouderen laagdrempelig en stapje voor stapje kunnen instromen in de Danspaleis community. Een community die samen met onze partners wordt gebouwd.

Nieuwe groepen ouderen

Tenslotte staat de polonaise op de cover symbool voor onze focus in 2022 om ouderen te bereiken die minder gemakkelijk de weg naar onze formules weten te vinden zoals ouderen met dementie, ouderen met een migratieachtergrond en ouderen uit de LHBTIQ+ gemeenschap. Voor deze ouderen zijn we kleinschalige pilots gestart om onze formules aan te scherpen en nieuwe netwerken aan te boren rondom deze specifieke groepen ouderen.

*Foto: Regenboog achterdoek voor onze LHBTIQ+ Huiskamer Danspaleizen edities

Tijd voor groei

Omdat we na het eerste kwartaal weer volop konden draaien hebben we eind 2022 de stap kunnen maken naar het aantrekken van een nieuwe zakelijk directeur, Ellen de Boer. Zij gaat samen met het team richting geven de komende jaren om nog meer ouderen in beweging en in contact met elkaar te brengen. En wat we het laatste jaar steeds meer hebben gemerkt is dat Het Danspaleis, net als de polonaise, symbool staat voor het directe en fysieke contact tussen mensen. Het inzicht dat Het Danspaleis staat voor dit live contact heeft er ook aan bijgedragen dat we onze Radioformule hebben doorontwikkeld naar live Radio edities met- en voor ouderen en waar het publiek eindigt op de dansvloer met elkaar. In de Danspaleispolonaise ben je een schakel in een grotere groep en vier je de onderlinge verbondenheid als mensen onder elkaar. Daarin staan we in deze tijd ook voor meer onderling begrip en meer saamhorigheid en mag iedereen inhaken bij ons tankstation van levensvreugde.

Lees hier het jaarverslag 2022.

Het jaarverslag is mede mogelijk gemaakt door:
Grafisch ontwerp: Wijstudio
Fotografie: Marije Kuiper